fredag 8 februari 2008

Chateau Léoville Poyferré 1993

Léoville Poyferré, nästan ett mytisk vinslott i Sverige eftersom det verkar närmast omöjligt att få tag på! Léoville Las Cases finns ju t.ex i fem olika årgångar på SB, inte en enda flaska av Poyferré. Jag stod i kö i ottan till primörsläppet och fick in min beställning 10.02, men Poyferrén var uppenbarligen slut redan 10.01. Kvällens flaska fann jag i en liten vinbutik på Amager för ca två månader sen, och den har egentligen alla odds emot sej. En relativt svag årgång och av dammet på "axlarna" att döma har vinet stått upp i den solbelysta och rumstempererade lokalen i säkert flera år. En vinlagringsfetishist med krav på extradämpade kompressorer hade fått gå i terapi för mindre. Men jag var bara tvungen att köpa när jag fick se den gulfärgade etiketten! (350 DKK) Detta är min första Poyferré och Bordeaux från 1993 någonsin.




Jag vågade inte någon längre dekantering, så fällningen separerades från vinet, som hälldes direkt i glaset. Den initiala doften var som från ett stenbrott eller regn på asfalt, mineral!! Lite rädd sen förra veckans korkskadade Las Cases väntade jag på frukten. Efter några minuter sprack molntäcket upp - lite plommon - lite cassis - en hel del vässad blyerts. Och en envis smak som jag refererar till som fläder (i ett rött vin??). Jag inser efter en timme att detta vinet skulle dekanterats väl i förväg för det blir bara bättre och bättre för varje smutt. Med mer luft och högre temperatur kommer vissa gröna inslag som visar att det nog inte var världens bästa sommar 1993. Vad jag har hört så kör alla Léoville slotten med omvänd osmos för att sänka vattenhalten i musten de år vädret inte riktigt räcker till - därav den otroligt jämna kvaliteten! Vinet är strålande gott och mycket elegant, och har klarat all misshandel den varit med om. Det är inte det bästa vinet jag druckit men en solid 90 poängare om man skall köra Wine Spectator poäng. Bara upplevelsen att dricka ett vin från det året man tog studenten!

5 kommentarer:

Frankofilen sa...

Jag tog också studenten 1993! Trodde inte du skulle slå till på det här vinet - har du fem kvar nu? Men roligt att det levererade, och rolig läsning. Omvänd osmos är det mycket hysch-hysch kring. Enligt Matt Kramer har det sålts omkring 60 maskiner för processen till kända Bordeauxslott men få erkänner att de använder det. Jag betvivlar inte alls att det används, och det spelar kanske ingen direkt roll heller, men jag är nyfiken på varifrån du hört att just Léoville-slotten använder det?

MMM sa...

Jag delade till mej en blandning av Poyferré och Pichon Baron -97. Vågade inte köpa sex flaskor i det skicket...

Jag kan inte komma ihåg var jag läste om Leovillé slottens kemivanor - men det var en trovärdig källa. Las Cases verkar ju inte kunna göra ett dåligt vin så det verkar inte orimligt.

Student -93... Då har du också stått och hoppat till "No Limit" en gång...

MMM sa...

Slå på Leoville Las Cases på Wikipedia så kommer lite info upp (men det var inte där jag läste det)

Magnus sa...

Kul! Jag drack samma vin i fredags och mina doftnoteringar stämmer väl överens med dina. Jag tyckte att smaken var lite vek men det var inget fel på drickbarheten. Som väntat för året kan man säga.

MMM sa...

Kul! Det är ju inte en speciellt vanlig flaska!

Håller med att vinet inte riktigt "höll hela vägen hem". Fast sista glaset var det absolut bästa - så jag tror att jag kan få ut mer av de resterande flaskorna med den vetskapen.