onsdag 27 februari 2008

Domaine Weinbach Riesling Schlossberg Cuvee St Catherine 2004

Domaine Weinbach Riesling Schlossberg Cuvee St Catherine 2004... Detta vinet får mej på gott humör varje gång jag går ner i min lilla källare och mediterar! Detta för att det är troligen det enda vin som jag har lyckats köpa på Systemet till ett fullständigt felaktigt pris.

Historien var att jag satt på avträdet och bläddrade i den sprillans nya systemkatalogen i april förra året - och av någon anledning hamnade jag på Alsace-sidan i beställningssortimentet. Detta vin stod listat för 130 kr flaskan - och jag kände direkt att detta måste vara helt fel. Efter en snabb slagning på nätet insåg jag att vinet var värt det mångdubbla - listpris i Danmark var 430 DKK.

Jag kastade mej i bilen och fick in en beställning på en låda på tolv flaskor, som till min lilla förvåning kom hem till överenskommet pris. Bingo!

Detta vin har också en speciell plats i mitt hjärta från den gången vi var och besökte änkan och systrarna Faller som driver Domaine Weinbach. Änkan tog emot i sitt vardagsrum och serverade deras viner - under tiden gick hon och rörde i grytorna i köket. Typiskt för franska vinmakare blev hon mer och mer entusiastisk när hon insåg att vi verkligen var intresserade - och mer och mer exklusiva flaskor kom fram. När vi var framme vid deras selection de grain nobles åkte spottkoppen bort. Detta vin fick inte spottas! Det var den första av 6-7 vinproducenter som vi besökte under resan - men Weinbach var helt enkelt bäst.

Kvällens flaska är nr 3 från lådan - de två andra har varit helt magnifika om än väldigt unga. En flaska donerade jag till en blindprovning med flera andra Riesling Grand Cru från andra producenter. Denna kom ut som WOTN för alla provare :-).

Nåväl, nog med självgodhet- det är ju inte jag som har trampat druvorna! Kvällens inramning är hemmagjorda dumplings med fläskfärs -kinakål - ingefära - vitlök - sesamolja. Utseendet på dessa dumplings lämnar mycket övrigt att önska (nästa gång köper jag degen) - men smaken är bra.

Vinet är gyllene i färgen, doften är enormt elegant och full av mineral. Fortfarande är petroleumtonerna närmast frånvarande, istället finns det mer frukt som citrus och lite exotiska frukter. Vinet fyller munnen med smaker som varar hur länge som helst - men det som slår en mest är den fantastiska mineraliteten och den lätt trögflytande känslan av ett vin med mycket substans. Kombinationen av ingefära och Riesling rekommenderas!

Vinet är kanonbra igen - men kanske ändå inte riktigt lika bra som förra gången. Den ungt charmiga sprittande känslan är inte riktigt kvar - och petroleumtonerna har inte kommit långt nog för att fylla ut. Misstänker att nu är det nog dags att sätta hänglås på de kvarvarande flaskorna. Jag är övertygad att detta vin kommer att bli en "killer" igen om 5-10 år.

Inga kommentarer: