söndag 10 februari 2008

La Tour de By 2004

Jag kan direkt erkänna att jag har köpt kvällens vin, La Tour de By 2004 (SB 3083), på ren inspiration från Finare Vinare och Frankofilens bloggar. "Ett massmord i bondgården" vill man ju gärna se vad det är! Blod och järn och gammal koskit... Prisnivån är ju helt OK för en Bordeaux, och vinet finns ju dessutom på halvflaska. Vinet hälls över i karaff och jag tar ett djupt andetag- klarar jag av ett massmord i kväll? Jag är beredd på det värsta när jag stoppar kranen djupt i karaffen.




Det första som slår emot mej är inte enbart koskit men det finns med i mixen av violpastiller och plommonkompott. Detta har helt klart en helt egen personlighet, och mina mungipor börjar att höjas så smått. I glaset är vinet förvånansvärt lätt i färgen, men med samma mustiga drag i doften. I munnen börjar det med en kylig känsla som övergår i ett varmt och mustigt mittparti som är mycket egenartat (och charmigt!). Eftersmaken visar syrorna och jag får igen känslan av fläderblom (?). Måste vara något som min hjärna lurar mej med - för det borde väl inte finnas i en röd Bordeaux?

Eftersmaken kunde varit lite längre - koncentrationen i vinet lite högre - men det är ett mycket charmigt och väl prisvärt vin som jag kommer att köpa igen snarast! Speciellt på halvflaska (som ikväll). Jag gillar detta betydligt bättre än den t.ex den svindyra Chateau Pibran 2003 (SB 97955) på halvflaska.

Detta är inget för långlagring, men det kommer att bli väldigt spännande att se vad La Tour de By kunde åstadkomma 2005... Kan de få upp koncentrationen lite till så kan detta bli riktigt storartat!

Inga kommentarer: