onsdag 12 mars 2008

Fournier Pouilly-Fumé 2005

Min erfarenhet av Sauvignon Blanc viner från Loire är inte speciellt stor - det är det man beställer in samtidigt som "plateau de fruits de mer" en varm dag i Bretagne- och då är det knappast vinet som står i centrum. Hemma i Svedala brukar standard-sancerren Les Baronnes hamna i korgen ibland - men andra utflykter i området har varit sällsynta. Pouilly-Fumé kan jag inte minnas när jag drack senast.

Kvällens vin Fournier Pouilly-Fumé 2005 (SB 2227) var med i någon artikel i Allt Om Vin (som måste ha hamnat i pappersinsamlingen). Vinet är listat på systemets A-lista - dvs tillgängligt på alla systembolag i hela landet.




Vinet har en ljusgul/grön färg, och visar upp alla karaktäristika av ett Sauvignon Blanc vin. Krusbären och kattpisset är där och de friska syrorna skär genom som en laserstråle i modellera. Jag kan säga uppriktigt att jag skulle ha extremt svårt att skilja detta från en Sancerre om det serverades blint. Den berömda flintröken som skall särskilja Sancerre från Pouilly-Fumé är frånvarande. Går t.o.m ut i trädgården och hämtar två flintstenar för att kolla (det finns kalksten och flinta överallt i Malmö!). Inte ett spår av flinta i detta vinet i alla fall.

Det är gott, friskt och enkelt - precis som det kanske skall vara. Att börja leta komplexitet i en Sancerre eller Pouilly Fumé är kanske att skjuta över målet. Det skall drickas kallt en varm sommardag - eller till kladdiga skaldjur - eller till en Chêvre. Till det är det alldeles ypperligt!
Priset? Många viner från detta området känns styvt prissatta - då de främst är ägnade för snabb konsumtion. Jag antar att det är rostfritt som gäller över hela linjen? Om någon bloggbesökare eller grannbloggare har tips på bra/bättre representanter av Pouilly-Fumé - stig fram!

4 kommentarer:

johan p sa...

Min favorit på senare tid har varit 2005 Pouilly-Fumé de Ladoucette (nr 2220). Fournier blev jag ganska besviken på.

MMM sa...

Tack för tipset Johan P! Jakten på flintröken fortsätter...

Frankofilen sa...

Inte Pouilly-Fumé, men nästgårds: Domaine Philippe Gilbert är en spännande producent i Menetou-Salon. Det är den vanliga historien: ny generation tar över familjedomänen och höjer kvaliteten. Både WS och Schildknecht tyckte nollfemman av standardcuvéen var det bästa de smakat från appellationen, men även fransmännen gör tummen upp för vinerna. Nu i mars kom prestigecuvéen 2005 Les Renadières (nr 98527) som gjordes i ynka 4000 flaskor. Jag har inte handlat av ren snålhet den här månaden, men är nyfiken. Möjligen kan man vara lite orolig för att vinet är lagrat på ek varav 1/3 nya...

Vintresserad sa...

Hej! Vi har med behållning både druckit och lagrat Sancerre Les Pierris (nr 2259) från Roger Champault et Fils, kostar bara 129 SEK. Ingen långlagring, men ett par år ger lite mer komplexitet och längd. Fourniers Menetou-Salon var förr prisvärd för en dryg hundring, men jag har inte sett den på ett tag... ngn som vet mer?