måndag 24 mars 2008

Vincent Girardin Chambolle-Musigny Vieille Vignes 2004

Bourgogne är en veritabel djungel för den oinvigde - och jag får nog tyvärr bekänna mej till de okunnigas skara. Vinplättarna där de olika vingårdsvinerna produceras är ibland i storlek med normala tennisplaner - vilken gör att antalet olika etiketter i Bourgogne måste vara i världsrekordklass. Sen tillkommer alla blandviner av Kommun, Premier Cru eller Grand Cru status. Gud vad skönt det är ibland med den enkla strukturen i Bordeaux! Pang bom - ett första och ett andravin - punkt.

Som överallt i världen så får man ungefär det man betalar för - med skillnaden att i Bourgogne så finns det oanade mängder lortvin till dyra pengar. Kliver man in i en vinaffär i Beaune och köper ett halvdyrt okänt Grand Cru vin kan man vara nästan säker på att få en katastrof - eller nära. Tricket lär vara att välja ut ett litet antal producenter som man har förtroende för - och sen undvika större avvikelser. Mot min vilja får jag nog anse att Systembolaget i stor utsträckning har undvikit de värsta blindskären - även om alla producenter i sortimentet får anses som välkända och stora. Den enda som ibland levererar rena rengöringsprodukter emellanåt är Bouchard - men i ett ganska lågt prisområde. Det är kanske det som gör Bourgogne till en sådan spänning? Hittar man rätt så finns det guld och pärlor bakom blyinseglet.

Kvällens vin är så ovanligt som en högkvalitativ Chambolle-Musigny i standardsortimentet. Den är ovanlig på så vis att det är den enda Bourgogne över 200 kr som det är tänkt att alla svenskar i provinsen behöver (utan beställning). Det ställer stora krav...

Chambolle-Musigny Vieille Vignes 2004 (SB 5274) kommer från Vincent Girardin som är mest känd för sina vita viner. Ryktet säger t.o.m att Girardin skall sluta med röda viner för gott i och med nästa säsong. Efter lite slagning på Cellartracker verkar många vara lite störda på hans välvillliga användning av ny ek - hur skall jänkarna ha det egentligen? På Girardins hemsida kommer det fram att en majoritet av druvorna till detta vinet växt på Premier Cru lägen - så i praktiken har han deklassificerat vinet till ett kommunvin. Sånt tycker vi om - kvalitet framför gamla konventioner!





Vinet hälls direkt från flaska till glas - och är tätt mörkblått. Det är så tätt att jag får gå tillbaka och dubbelkolla att jag inte har tagit fel flaska. Är detta Pinot Noir? Jag plockar upp en tydlig ton av blåbär i doften - men det brukar jag koppla till Syrah. Det är ungt, friskt, långt - och utan den minsta ton av svamppromenader med en tandstensdrabbad hund. Visst finns det ek men jag störs inte alls av detta.

Skall sanningen fram så blir jag helt konfys av detta vinet. Det visar allt som jag normalt sett skulle associera till ett riktigt bra vin gjort på 100% Syrah i norra Rhône. Som detta hade jag gett full pott - men nu var det ju en Bourgogne jag hade köpt. Oavsett, detta är detta är strålande gott - och faktiskt värt pengarna. Fast jag får nog säga att hans Gevrey-Chambertin VV i beställningsortimentet är ännu ett strå vassare - och mer trogen Bourgognestilen.


1 kommentar:

funny blog sa...

I really like your chosen topic of wine for your blog...you should really update it with some fresh stuff! :)