måndag 28 april 2008

René Muré Gewurztraminer Clos St Landelin 2003

Nu är insatserna gjorda för i år! Dill, persilja och potatis ligger nu i jorden med efter en halv dags upprustning av trädgårdslandet med kogödsel och allmän uppluckring. Mina odlargener ligger ganska svåråtkomliga - men den första riktiga sommardagen skruvade till mitt DNA tillräckligt för en första rush. Solskyddskräm är inget man tänker på i april - och det får jag sota för nu i skuggan på altanen.

Gewurztraminer! Detta vin var min allra första ungdomskärlek när det gäller vin. Den låga syran och den "virtuellt" söta smaken passade nog en ovan gom. Nu träffades vi igen för ett par kvällar sedan - och det är resterna av den flaskan som testas i solnedgången.

Vinet som skall provas heter René Muré Gewurztraminer Clos St Landelin 2003 och kommer från Grand Cru läget Clos St Landelin som ligger på Vorburgkullen. Växtplatsen uppges till att bestå av terassodling i söderläge med lera och kalksten som jordmån. René Muré var en av de producenter som vi besökte under vår tur i Alsace - den som började hos änkan på Domaine Weinbach. Muré når kanske inte riktigt upp till höjderna hos Weinbach (min åsikt) - men tillhör definitivt gruppen som ligger närmast i hälarna.



Vinet har som väntat en rejält tilltagen gyllengul nyans och en viskositet som outspädd saft. Här finns en mängd exotiska frukter som mango och ananas - och säkert många fler om jag hade kunnat namnen på dem. Det är inte bara fruktighet - vi hittar toner av svartpeppar och rök plus en viss anstrykning av petroleum. Det biter faktiskt en hel del i kinderna - så totalt lealöst i syran är det definitivt inte.

Efter man svalt vinet känns det nästan som man fått halsbränna - vinet fastnar i strupen och det det känns som det osar Gewurztraminer från svalget. Är detta angenämt eller inte? Svårt att säga - men det gynnar i alla fall eftersmakens längd som är toklång. Vinet anges som torrt på etiketten - men det känns åtminstone halvsött. En sockeranalys hade säkert visat att vinet är torrt - man blir lätt lurad av all viskositet och frukt.

Detta passar utmärkt som "drickegott" på altanen, att para Gewurztraminer med mat är inte lätt. Jag har gjort några försök i det förgångna - men utan att få till det mer än halvbra. Det räcker bra som koncentrerad nektar till solnedgången!

7 kommentarer:

LasCases sa...

Om Du provar en lite enklare Gewürz utan all viskositet och sötma, så kommer Du att hitta ett vin, som passar till det mesta i matväg (även om det kanske inte är perfekt till något). Det har t.o.m. lanserats som ett vinalternativ till julbordet, och Du, prova det till matjessill!

MMM sa...

Auoch... Matjessill och vin.

Det är ju iofs lätt att testa - även om det låter som glass med ketchup.

LasCases sa...

Jag känner en som åt salt glass och drack sött vin på sitt bröllop och tyckte det var gott :-)

Glass med ketchup blir säkert en ny favorit, och sedan skall jag bjuda på matjessill

Anonym sa...

Hehe, ryktet säger att Rene Muré även gör en chardonnay, mitt i Alsace... Vin de table förstås. Men härligt unikt!

MMM sa...

Det var en fullständig nyhet för mej! Men visst - kalkstenen finns ju där och klimatförändringen lär gynna att druvorna flyttar "norrut".

Inte utan att jag ibland tittar på kalkstenmånen vid föräldrahuset på Österlen....

Anonym sa...

Eftersom det är så synnerligen opassande att odla chardonnay i Alsace får du inte skriva ut druvan på etiketten (men det kanske gäller för alla VdT-viner). De har dock försökt att kringgå detta genom att kalla vinet "vin d Table IV" och då ska man som kännare veta att det rör sig om chardonnay...

Anonym sa...

Gewurtztraminer passar till münsterost som du strött kumminfrön över. Jag tycker att det är en jättegod kombination!