onsdag 4 juni 2008

Brancaia Chianti Classico 2004

Många höjde nog på ögonbrynen när den blåa varianten av detta vin Il Blu 2004 hamnade på Wine Spectators 10-i-topp lista för 2007 med hela 96 poäng. Det vinet såldes på Systembolaget i höstas, och återkom nu som nyhet i juni tillsammans med sin något brunare kusin, Brancaia Chianti Classico SB 96135.

Vi drack en flaska av Il Blu vid den tiden, och visst var det ett maffigt vin med ändock lite bortkastad tid. Vinet var helt slutet och så tanninhaltigt att munnen såg ut som man hade provat en tandborstningstablett för första gången sen 3:e klass (måste bättra på den distala bortningen). Jag måste säga att jag är lite imponerad av Wine Spectator att kunna se förbi de vresigaste ungdomsdragen - och hitta framtidspotentialen. De resterande blå flaskorna ligger nedspikade i källaren (ej i stället!) i alla fall! 96 poäng är ju samma som La Tâche från det legendariska året 2002 - så mina förhoppningar är höga ;-)

Hela 16 månader i ekbarriquer har detta vin fått - och det skall visa sej vara ödesdigert...

Detta vinet visar upp mycket mer lättillgängliga drag direkt från flaskan. Så innehåller det också en ansenlig portion Merlot och är säkerligen inte så hårt extraherat. Vinet har en fin tät Chiantifärg med klart tegelfärgade kanter - skulle nästan kunna misstas för en Brunello.

Doften avslöjar ekfaten, men är fint Chiantibetonad med vissa "varma" drag. Smaken är helt öppen körsbärsfruktig, men även här känns vinet varmare än standard-Chiantin. Lite syltade moreller - typ. Tanniner och syror är helt lagom - i alla fall till mat. Det känns inte som att man behöver vänta ut detta vinet speciellt länge om det inte hade varit för ekplankan. Någonstans i eftersmaken slår eken obarmhärtigt till och munnen förpassas till ett möbelsnickeri för en stund.
Till mat dämpas denna tendens, men jag tror nog ändå att det krävs tid för att få in ekspånen på sin plats. Känns lite onödigt att göra ett vin som kräver flasklagring enbart pga överdriven ekbehandling? Totalt sett så är detta dock ett riktigt bra vin, och kan säkert bli en killer om trälådan hittar rätt.

Får jag lov också att presentera årets sämsta mat-vin matchning: Chianti och kåldolmar med nypotatis. Krocken mellan syrorna i vinet och den söta kålen var en rysare. Till enbart sås och potatis gick det bättre...

2 kommentarer:

Björn sa...

Jag vet att jag är en besserwisser men jag måste bara påtala att det var 2006 som Il Blu hamnade på 9:e plats hos Winespectator.

MMM sa...

Opps, var det såpass länge sen? Jag drog till med det som fanns i mitt minne.

Jag är lite skeptiskt till denna placering minst sagt. Men framtiden får gärna visa mitt misstag!