onsdag 25 juni 2008

Cool stuff

Min vinkällare är egentligen ett gammalt utblåst badrum i källaren på vår -30 tals villa. Även om den ligger mot en nordvägg så stiger temperaturen oroväckande när temperaturen går över 25 grader utomhus. Från jämna 12 grader på vintern kan det lätt gå upp till 19-20 under värmeböljor. Utan kylanläggning.

Men nu har jag installerat en mycket hemmagjord och billig kyllösning som ser ut att fungera tillräckligt bra. Ett kylbad, 20 meter slang, ett gammalt element, 1o liter glykolblanding och en Biltemafläkt är ingredienserna. Definitivt inget som Prowine skulle ha i sortimentet!
Kylbadet är det mest udda inslaget - och kommer från ett gammalt utrangerat analysinstrument från jobbet. Den består av ett isolerat vattenbad med ett 400 watts kylelement och en cirkulationspump. Vid normal drift ligger temperaturen på glykolblandningen på c:a -2 grader:


Kylbadet står i ett angränsande rum och kylblandningen pumpas in i vinkällaren genom isolerade plastslangar. Kylan överförs genom att en fläkt blåser över det iskalla elementet:



Jag funderar på att åka till skroten och köpa en bilkylare istället för att öka värmeöverföringen - men detta får duga så länge. Det blir en ruskig massa kondens på elementet - och det verkar sänka luftfuktigheten i rummet (all fukt kondenserar ut). Annars fungerar det strålande - och verkar sänka temperaturen i rummet med minst 4 grader.

Visst hade det varit trevligt med ett lite mer sofistikerat system - men som läget är nu så föredrar jag att lägga pengarna på vin :-) Finns det fler halvgalna lösningar därute?

P.S. Nu åker jag en vecka till norra Jämtland och viftar med ett flugspö. En hel del vin kommer säkert att drickas - men jag befarar total radioskugga. D.S.


2 kommentarer:

Vård o Vin sa...

Haha. Inte så estetiskt tilltalande kanske, men lysande i sin enkelhet!

Tycks ha samma problem som du i min källare. 10-12 grader på vintern, men gärna up till 18-19 nu på sommaren. Får kanske fundera på om jag kan matcha ditt "kylelement" på nåt sätt ;)

MMM sa...

Hej Docwine,

Jag tror egentligen inte att 18-19 grader är något större problem för vinerna - men man vågar ju inte chansa för mycket.

Man kanske kan "operera" ut kylsystemet från ett gammalt kylskåp och göra något motsvarande det som jag har gjort? En fungerande kyl kan köpas på Blocket för nästan ingenting.