onsdag 9 juli 2008

Fjällwhisky

Fellow bloggers! Jag har tyvärr inte mycket att rapportera - denna sommaren har varit nästan vinprovningsfri så här långt. En lång fjällsemester med fint väder och bra flugfiske ligger bakom oss. Ett nytt personbästa på harr (1.35 kg) fixades i Hotagsströmmarna i norra Jämtland på en liten myrimitation. Vin är tyvärr lite tungt att släpa på (finns ej som frystorkat?) - så det blev endast ett par halvflaskor framför brasan.

Min fiskekompanjon är en stor maltwhiskyfantast så en del mindre glas av mycket ädla droppar konsumerades varje kväll för att lindra klådan. Tyvärr så är jag inte så insatt i ämnet, men jag minns speciellt glasen av Brora och Nikka - den senare tydligen japansk. Det kunde man aldrig tro!

En ganska rolig systembolagsepisod utspelades på ett utlämnningsställe i norra Härjedalen. Vi började så smått torka in och lämnade in en beställning på en flaska Laphroaig och ett litet urval av engelska ales och bitters i den lilla kiosken/affären/banken/hamburgerbaren. Två dagar senare hämtade vi ut en flaska Lord Calvert och ett halvt flak Pripps Blå. "De hadd int' de konstiga ni beställt - men jag tänk' att ni int' vill' gå torr" var den knotiga damens kommentar. Det är realpolitik på hög nivå! Här snackar vi inte något sketet årgångsbyte som sörlänningarna klagar på emellanåt.

Sedan hemkomst har det konsumerats sparsamt med kylskåpskall Les Fumées Blanches mellan gräsklippningarna. Alla BiB-antagonister lär ta fram krucifixen och vitlöksflätorna redan nu - men mitt sug på kvalitetsvin faller som en sten när temperaturen närmar sej 30 grader på altanen. Men det ser ut att blåsa upp till vinprovning på fredag - så min själ har inte blivit helt förtappad än. Det har dessutom inhandlats en del fina Ch9dP i Danmark på sistone - så lagren fylls på inför den första höststormen.

4 kommentarer:

Frankofilen sa...

Hahaha underbart med lite perspektiv på ens knorrande över plötsligt utbytta årgångar. Nej, det är klart man int vill gå torr.

Frankofilen sa...

...och det slog mig just att ni kanske skall vara glada att ni fick Lord Calvert. Ni hade ju lika gärna kunnat blivit erbjudna riktigt "fjällwhisky". ;-)

Vintresserad sa...

Drack en Nikka (21-årig om jag minns rätt) hos vänner för en tid sedan, och det var kanske den bästa whisky jag någonsin druckit! Den 10-åriga finns på SB för 548 sekiner... kanske värt en investering även om whisky inte är huvuddrycken i denna del av Täby. Men din fiskekamrat har god smak!

MMM sa...

He he! Man kan lugnt säga att det måste vara helt omöjligt att vara vinintresserad i norra Härjedalen. Möjligen att den nya möjligheten att handla över internet över gränserna kan hjälpa upp det hela?

Det var den 10-åriga Nikka som vi drack - och den var bland det bästa jag har testat. Lagom rökigt och helt omöjligt att skilja från en exklusiv Islay-whisky. Den skall inhandlas snarast!