lördag 16 augusti 2008

Hamburgervin

Travkungen och Mr H. är här i afton och vi vänder några burgare på grillen. Alla har fått i uppgift att ta med en flaska av något man är sugen att testa. Jag är först ut med en flaska Il Sole di Alessandro 2001 från Castello di Querceto (Toscana). Detta vinet innehåller 100% Cabernet Sauvignon och är inköpt på plats i Toscana. De visade vingården där detta vin växer och det var otroligt brant och kargt.

Vinet är tätt och lite primärfruktigt fortfarande. Tyvärr så är det väldigt slutet trots dekantering - denna flaskan skulle säkert mått bra av minst 5 år till i källaren. Det finns en ton av parfymerad tvål som man ofta hittar i Cabernet Sauvignon från Chile. Det är egentligen det enda som vinet ger ifrån sej - och jag är rejält besviken. Tvål kan jag köpa på konsum.

Näste man till rakning är Travkungen som har med sej en flaska Nuits-Saint-Georges Premier Cru Les Chaignots 2004 från Robert Chevillon. Äntligen ett riktigt vin! Färgen är väldigt lätt - men det märks ingen utspätt i glaset. Fina toner av tomat och hallon, och med en enastående koncentration i smaken. Travkungen bunkrar just nu Bourgogne 2004 - som han anser vara en gravt underskattad årgång. Hur det är med den saken vet jag inte - men han handlar målinriktat just nu.

Sist ut är kvällens clou - en flaska Grand-Puy-Ducasse 1982 nyinköpt på K&S i Köpenhamn för c:a 500 DKK. Detta är första gången jag provar ett vin från den legendariska årgången 1982 - så det skall bli spännande (trots att G-P-D inte anses som något av de bättre slotten)! Nivån i flaskan är som den vore nyfylld. Vinet dekanteras och det visar sej att den nästan inte innehåller något sediment alls. Även i glaset känns det inte som att detta är ett 26 år gammalt vin. Kanten är visserligen tegelfärgad - men vinet är kraftfullt och vitalt. Doften är fantastisk med tydliga toner av cassis men förvånansvärt lite stall och läder. Det finns något funky i vinet också - lite som urin på solvarm sten. Smaken har en väldigt hög syra och är väl inte toklång. I stort smakar detta som en Poujeaux med vitpepparsting. Ingen 90-poängare - men ändå väldigt trevligt till hamburgerdressingen....


4 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

GPD är sällan stort men levererar pålitliga viner - nu har jag inte provat 82:an men minns när en 59:a korkades upp 1995; 36 år gammal. Jag hade köpt flaskan i DK och för en spottstyver egentligen, dryga DKK 450. Nivån var b-nivå så det var en chansning men banne mig - det inte bara höll tan var direkt njutbart med fin frkt kvar och absolt ingen unkenhet a la ruttna träplankor. Bästa GPD jag någonsin druckit - modernare årgångar har inte varit i närheten av att begeistra på samma sätt!

Vad är din kommentar i övrigt till Querceto; finns det hopp om framtiden för 01-cabben? Eller är det bara en dyr tvål även om några år?

Niklas Jörgensen sa...

Ursäkta; mina föräldrars dator har problem med u-tangenten :-)
Får banka hårt!

MMM sa...

Det är ett rent lotteri (men ljuvligt sådant) att köpa åldrande flaskor!

Quercetoflaskan har stoppning för lång lagring och jag har lite svårt att sia om framtiden. Jag gav över 40 Euro - men jag tvivlar på att den kommer att leva upp till det priset. En skvätt Sangiovese hade nog muntrat upp detta allvarsamma vin. Jag har ett antal Il Picchio från samma producent som är av en helt annan kaliber (till lägre pris dessutom).

Niklas Jörgensen sa...

Ja, Sangiovese och CS tillsammans är en bra mycket skönare kombo i Toscana än CS på egen hand. Men jag hoppas den hittar en balans, din Querceto! Själv har jag ganska negativa erfarenheter av att lagra Toscanavin längre tid så jag läser gärna din framtida kommentar av vinets utveckling!