tisdag 5 augusti 2008

Stormvarning i öster

Vi packar in badbollar, tygkrokodiler och allehanda sommarrekvisita och åker i samlad tropp till Doktorns sommarställe i östra Skåne. Väl framme så blåser det en bit över 20 sekundmeter och regnet verkar komma snett nerifrån. Fort in i stugan och efter c:a 30 sekunder så sitter jag med två hemliga glas vin i handen.

Glas 1: Tätt mörkrött vin. Fina ektoner blandad med lite mandelmassa och körsbärstoner. Lång syrarik eftersmak med kraftiga tanniner. Hmmm, Det känns lite som högra stranden i Bordeaux - men det finns nästan för mycket oslipad kraft i detta vinet. Kanske Madiran? Jag upplever vinet som någonstans mellan ungt och moget. Drar till med Bordeaux i alla fall - men det är inte rätt.

Glas 2: Ett helt annorlunda vin. Lättare i färgen och med fina toner av skogsbär och lakrits. Obetydligt med ektoner och inte mycket tanniner att tala om (i alla fall jmf med Glas 1). Jag fångar upp blåbärstoner och då ligger Syrah nära till hands - men det finns även toner av varmare frukter som hallon och jordgubb. Jag säger Rhône och får ett jakande leende tillbaka - och eftersom vinet har en framtoning som skulle kunna förväxlas med Bourgogne drar jag till med Chateauneuf-du-Pape. Rätt.

Vinerna är:

Glas 1: Canet Valette Le Vin Maghani 2000 från Saint Chinian. Vinet är gjort på (en nästan) Chateauneuf blandning av Grenache (25%), Mourvèdre (25%), Syrah (25%), Carignan (15%) och Cinsault (10%). Men där upphör likheten med påvarnas nya slott. Detta vinet har macererat i upp till hela 5 månader och sedan lagrats på små ekfat i mer än två år. Vinet är också oerhört koncentrerat och har tagit mycket karaktär från fatlagringen. Detta kan säkert lagras i evinnerliga tider till - det finns i alla fall frukt och tanniner i överflöd. Min favorit för kvällen!

Glas 2: Domaine de la Janasse Chateauneuf du Pape Chaupin 2000. Detta vinet visar sej vara gjort på 100% grenache - så min doftreferens till Syrah var helt galen. Mitt livs första rena grenachevin av hög kvalitet.

Doktorn dukar fram en osannolik lammstek insmord i Gorgonzola och vinprovandet övergår i vindrickande. Temperaturen stiger i rummet och i glasen och vinerna börjar visa lite andra sidor. Jag börjar mer och mer känna att alkoholen och hallontonerna tar överhanden helt i Janassevinet. Efter ett tag doftar vinet med som en påse med hallonbåtar och alkoholen ger vinet en sötma som jag inte riktigt kan fördra. Jag associerar plötsligt vinet till en finkelosande Eau-de-Vie à la framboise sauvage. Jag nämner detta försiktigt varvid Doktorn plockar fram en dylik avec ur spritskåpet. Det är en ganska slående liknelse när man har glasen bredvid varandra! Som ni kan förstå så är jag inte speciellt förtjust i Janassevinet - kanske detta med 100% Grenacheviner inte är riktigt min grej? Parker hittar i alla fall 94 poäng - för mej helt obegripligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

(A:) Vad hände med irrfärder i söder?

MMM sa...

Jag rörde ihop vinernas härkomst lite - så min förra rubrik med södra Rhône var inte helt korrekt...