onsdag 27 augusti 2008

Regeringskontakt

Inga bebisar än - så man kan ju slinka emellan med ett blogginlägg! En skribent på nyhetsbrevet wownews efterlyste ju lite mer jävlaranamma och samhällsansvar av vinbloggarna. Hur man nu kan ställa det kravet på glada vinamatörer med 40-50 läsare om dagen. Varför skall inte alla de 200 som bloggar om sin hamster ha samma krav på sej...

I alla fall. Jag hade nästan glömt bort en halvsynd när det för ett tag sen damp ner ett mail från regeringen i min inbox. Efter en halvflaska vin och stor frustration över primörsläppet förra hösten skrev jag ett mail till regeringskansliet om en idé som verkade lysande just då. Idén är naturligtvis helt ogenomförbar - och delvis illa formulerad - men i bloggosfärens renande anda släpper jag lös brevet och svaret från folkhälsominister Maria Larsson:

Meddelande: Intresset för vin har exploderat i Sverige de senaste åren - och nu har det nått en punkt där Systembolaget inte är i närheten av att tillfredställa detta intresset. Det finns många exempel- men det mest talande är att ställa sej utanför Regeringsgatans systembolag den förste i varje månad. Det är då de eftertraktade nyheterna släpps i tre butiker i Sverige. Obs, redan här exkluderas i princip halva Sveriges befolkning som inte bor i storstäderna. Vinerna går inte att beställa till andra butiker.

Ett annat talande exempel är primörviner från Bordeaux som endast säljs en gång per år - runt den 15 oktober. Majoriteten av dessa viner säljs slut inom 2-3 minuter. Det finns alltså endast ett fönster på 2-3 minuter per år där man kan handla Bordeaux i Sverige! Världens största och viktigaste region för kvalitetsvin.

Systembolaget klarar uppenbarligen inte att täcka intresset, såsom det sker på fria marknader. Det finns många enskilda vinhandlare i Köpenhamn som har fler flaskor av dessa viner än Systembolaget - som skall försörja hela Sverige. Min lösning på detta problem är kanske naiv - men kan vara en idé att beakta: Enligt Systembolagets årsrapport 2007 så stod viner över 100 kr för 3% av Systembolagets försäljning i volym. Dessa 3% får anses som försumbara i ett folkhälsoperspektiv - det är också sannolikt att missbruk av 200 kr viner är ganska ovanligt. Tillåt licenser för privata vinaffärer att importera och sälja viner som kostar mer än t.ex 150 kr. Tillåt även internetförsäljning av dessa viner så hela Sverige får tillgång. Folkhälsan kommer att vara intakt - Systembolaget kommer att ha kvar sin plats som missbruksbegränsare. Möjligheten att få en levande vinkultur att blomstra är giganisk.

Och här kommer svaret från Fru Larsson à la goddag yxskaft:

Tack för Ditt e-postmeddelande.

Regeringen har i regeringsförklaringen fastslagit att det är angeläget att minska alkoholkonsumtionen, inte minst eftersom överkonsumtionen ofta bidrar till våldsbrott och övergrepp. En minskad alkoholkonsumtion förbättrar folkhälsan och minskar många sociala problem. Detta förutsätter en fortsatt restriktiv alkoholpolitik. Därför är det heller inte aktuellt med ett avvecklande av Systembolaget, eller delar av detsamma. Omsorg om de svaga och utsatta måste gå före ekonomisk vinning. Regeringens utgångspunkt är de svagaste grupperna i samhället som oftast utgörs av barn. Ca 200 000 barn lever idag med en missbrukande förälder och vi menar att dessa måste sättas i första rummet. Därför kommer jag kämpa för att Systembolaget ska få behålla sitt monopol på försäljning av alkohol. Har Du synpunkter på Systembolagets sortiment föreslår jag att Du kontaktar Systembolaget. Enligt avtalet med svenska staten så ska urvalet av produkter grundas på en bedömning av produkternas kvalitet, särskilda risker för skadeverkningar av produkten, kundernas efterfrågan och andra affärsmässiga hänsyn. Tack ännu en gång för att Du tog Dig tid att skriva. Det är alltid värdefullt för mig att få ta del av människors tankar och synpunkter, särskilt när det gäller mina ansvarsområden i regeringen.

Stockholm i april 2008
Med vänlig hälsning
Maria Larsson

Även om förslaget är praktiskt ogenomförbart (hur skulle det se ut om de rika hade ett större sortiment!), så tycker jag att brevväxlingen visar en del om vårt samhälle: 1) Man får faktiskt svar om man skriver till regeringen - även om det må vara av autosvarkaraktär. 2) Den politiska enigheten om systembolaget verkar vara total - och jag undrar om inte Kristdemokraterna är mer rabiata anhängare till monopolet än vad sossarna var. 3) Jäkla tur att man bor nära Öresundsbron.

5 kommentarer:

Björn sa...

Vilken härlig innerlighet och entusiasm ministern, eller snarare ministerns spökskrivare, visar upp. Jag somnade nästan på vägen.
1) Man får faktiskt inte alltid svar. Jag skrev för några år sedan till Göran Persson och påtalade att min fru ville vara hemmafru och föreslog därför ett fördelaktigt byte. Eftersom min fru tjänar mindre än vad vår barnomsorg då kostade staten hade det blivit "win-win" av det hela. Men icke då, inget svar alls fick jag, och nu är frun sjukskriven eftersom hon inte orkade med dubbelarbetesbelastningen m.m.
2) Är inte så säker på att enigheten är total. Jag tror nog att just den här frågan är en sådan som delar upp alliansen i två läger.
3) Buääää, jag bor över 60 mil från Danmark.
Keep up the good work:-)

MSVin sa...

Jag tycker ditt förslag är helt genomförbart, och faktisk väldigt modest. Jag vill själv avskaffa monopolet. Bra fråga - uselt svar. Jag blir livärdd för den attityd som finns i brevet, inte en öppning, ingen förstålese för problemet. Och detta ska vara en borgerlig regering!!!

MMM sa...

Jag tror inte de kunde hitta ett autosvar som passade din fråga!

Det känns som monoplet just nu är en iskall fråga - och jag har helt tappat elden att bry mej för tillfället. Alla riksdagspartierna verkar överens (officiellt i alla fall).

Tacka gudarna för att jag inte bor i glesbygden i alla fall - kan inte så att det går att ha ett vinintresse där.

Niklas Jörgensen sa...

Tack för läsningen!

Som exilskåning i Stockholm gråter jsg en skvätt varje gång jag reser uppåt igen, efter ett besök nära kontinenten där man är mer betrodd att agera vuxen. Men tack och lov får vi nu köpa över nätet lagligt tack vare EG-domstolen och det gör mig något lyckligare!

Lider dock extremt med de vinintresserade som bor långt från M-ö, Gbg eller Sthlm för de är endast välförsedda på cuvée du dunk-sidan! Helt i lnje med ministerns svar på att man strävar efter restriktiv alkoholpolitik och samtidigt förmodligen har världens bästa sortiment av kvantitetsvin a k a lådvin!

Nåväl, än en gång hoppas jag allt förlöper väl för er!

MMM sa...

Det där med internetköp från utlandet är intressant - och borde utnyttjas mer. Tyvärr så skrämmer fraktkostnaden mej än så länge. Tänk om någon kunde förverkliga idén att samordna transporter från t.ex frw.co.uk... Då hade vi nog kunnat utverka konsumentmakt på riktigt - och lösa upp monopolet.

Ganska osannolikt att man får beställa pallvis med vin från utlandet - men inte sälja en flaska vin till grannen. Jag vill ha en fri marknad även för andrahandsviner - såsom finns i Danmark eller Frankrike. Tänk att gå och strosa i ett vinantivariat i Malmö! Hur skulle det påverka missbruket av alkohol? På tal om missbruk så såg jag att bolaget nu säljer BiB, fast utan box. En plastpåse med vin helt enkelt. Såg mest ut som en infusionspåse för vitt lantvin. Nog svamlat för idag - tack för era glada tillrop! /MMM