lördag 6 september 2008

Chateau Ferriere 1999

Kvällens vin är en ersättning från Doktorn för sveda och värk efter ett nyhetsköande någon gång under 2002. Vad jag minns så hade Doktorn hade några patienter som hindrade honom i det viktiga vinförvärvet. Jag tror det var på den tiden som man fick ta en nummerlapp - och sprinters (som jag minus 10 kg) hade alltid en fördel under de 50 meter som fanns mellan dörren och nummerlappsmaskinen.

Eftersom jag inte kan så mycket om detta vinet får jag slå lite på nätet. Chateau Ferriere är 3:e cru Classé i Margaux och är planterad med c:a 70% Cabernet Sauvignon och 30% Merlot. Om man bara kollar in vinadvokatens poäng så verkar detta slottet ha uppenbara problem att hålla sin status som 3:e cru. Fransmännen själva verkar mer positiva.

Jag steker på lite lammkött och reducerar lite vin och balsamvinäger - vitlökarna i ugnen fyller huset med hemtrevnad. Vinet dekantaras från en hel del sediment - varav det mesta sitter stenhårt fast på väggen av flaskan.

Det räcker med en sniff från karaffen för att inse att detta vinet är som klipp och skuret för kvällens aktiviteter - mycket tydlig karaktär av en mogen Bordeaux-Cabernet. Vinet är ovanligt tätt och mörkt för att vara en Margaux och det finns drag som lurar oss bort till St Julien-gränsen. Doften ger en tydlig cassis-ton och det känns moget utan att ha några toner av svettiga hästsadlar. Smaken är lite lättare än färgen antyder - med en omisskännelig lättande mineralton och en del tanniner.

Sammanfattningsvis så är detta ett mycket bra matvin - lite mer muskulös än typ-Margauxen - och i ett perfekt drickfönster. Om någon trampar mej på halsen och avkräver en poäng så hamnar det någonstans mellan 89-90. I detta fallet är det fransmännen som har rätt!

8 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

95:an från huset är tokbra och väl värd söka efter då priset säkert är rimligt!

Min uppfattning om husstilen är precis som din; det är en lite fyrkantigare Margaux men en utmärkt sådan! Köpte en låda 05 en primeur och jag är mycketspänd på att smaka den!

Frankofilen sa...

Tack för det! Aldrig provat Ferriere, men intressanta kommentarer om husstil. Har en nolltvå liggandes utan några större förväntningar.

MMM sa...

Det är minsann inte ofta man stöter på det här vinet i handeln överhuvudtaget - det enda jag vet på rak arm är att HJ Hansen har några -94:or på lager.

Jag köper gärna igen!

Vintresserad sa...

Provade Ferriere årgång 2004 på Nordiska förra året och var positivt överraskad! Din stilbeskrivning stämmer bra med mina kortfattade anteckningar, så det verkar inte vara ngn lyckträff. Jag skulle gärna köpa vinet om det fanns tillgängligt för rimliga pengar. Niklas J - var/hur köpte du 2005?

Niklas Jörgensen sa...

Vintresserad;

Jag köper all min Bordeaux en primeur i London. Köpte Ferriere 2005 hos BBR. De skriver följande om vinet:

"The smallest property of all the Cru Classés, this little-known estate has become one of the best kept secrets in the Médoc. This is partly down to the fact that it was, until very recently, distributed exclusively in France. Much has changed under new owner, Claire Villars. Not least the quality! With its high percentage of Cabernet Sauvignon this is reminiscent of a mini-Ch. Margaux in style. It has excellent concentration and is quite masculine for a Margaux yet polished. With only 4000 cases made in total this attractive wine is very rare and should offer exceptional value. Drink 2012-2025. "

Jag gav £16,50 en primeur. Tillkommer gör Duty och VAT på £1,46 respektive 17,5% vilket landar en flaska på närmre 250 kr. Snittet för att få det kurirat hem blir ca 40-50 kr flaskan (lite billigare om man tar hem mer åt gången) och Skatteverket vill väl också ha sina 16-17 kr flaskan i moms...

Summa summarum så får du dem till dörren, helt lagligt, för ca 300-325 kr per flaska. Ok i årgång 05 måste jag säga...

MMM, du som har nära till DK bör kolla in möjligheten köpa via UK. Har du en adress du kan få levererat till i DK så blir det långt billigare att få skickat.

Niklas Jörgensen sa...

Nu överdrev jag, köper faktiskt en del Bordeaux i Sverige också, en del under resa. Så sanning med viss modifikation ;-)

MMM sa...

Är det möjligt att få det skickat till Danmark? Jag trodde att det inte var lagligt i Danmark att handla vin över Internet från andra länder - men det är bara från hörsägen. Lustigt om Sverige skulle vara mer liberalt än Danmark m.a.p. alkohol.

Chateau Ferriere 2004 säljs av Erik Sörensen Vin för 270 DKK. M.a.o så är Niklas pris på 2005:orna alldeles utmärkt!

Niklas Jörgensen sa...

K är ju också berört av EG-domstolens beslut förra året så visst kan du det. Mina danska kompisar har gjort det i åratal utan repressalier så huruvida det är lagligt eller ej innan vet jag inte.

Däremot är fraktkostnaderna långt billigare.

Nu köpte jag ferriere 05 direkt i samband med primeur-släppet i UK april-maj 2006, därav schysst pris.