onsdag 10 september 2008

Den söta, den unga och den distingerade

Ikväll bjuder Doktorn på en liten blindprovning - och redan vid ankomst så får vi ett litet glas av någonting som påminner om en blandning mellan glögg, gin & tonic och gammeldansk. Doktorn pokerfejs avslöjar inget - men det står direkt klart att detta är en kryddad produkt av någon sort - är det ens vin? Det visar sej vara Barolo Chinato - ett förstärkt Barolovin som är kryddat med bland annat Kinabark (dvs Kinin). Den rejält bittra eftersmaken från kininet inte bara skyddar mot malaria - man får ett ruskigt sug efter mat också. En spännande och riktigt bra apretif!



Den blinda vinprovningen består av två olika viner som uppträder extremt olika i glasen:

Vin 1: Tätt mörkt röd-blått vin med doft av röda vinbär, gräs och en del ek. Smaken är lite parfymerad vinbärsaktig, lite druvkärnebitter samt en klar fruktsyra. Vinet känns direkt ofärdigt, och en stor del av karaktären känns som att tugga på en vindruva med mycket kärnor. Jag fastnar på parfymtonen - och säger att detta är Cabernet Sauvignon från Nya världen. En helt idiotisk gissning eftersom jag vet att det finns inte en flaska av detta i Doktorns källare. Vinet är en Chinon Clos de la Dioterie 2005 (dvs 100% Cabernet Franc) från Charles Joguet. Nja, inte min idé om ett stort vin - men det är fortfarande väldigt ungt och kan kanske bli det om ett decennium.

Vin 2: Lätt röd delvis tegelaktig färg. Doften är stor och utvecklad och helt typisk för en Bourgogne. Detta är min gata och jag säger direkt att detta är en Bourgogne från Côte de Beaune - vilket är rätt. Jag slutar att leta referenser till frukter och läderpartyn, för detta är bara så himla gott och helt perfekt i sin totala uppenbarelse. Det enda jag tänker på är Mozart. Vinet är en Beaune les Cras 1:er cru 1996 från Camille Giroud. Jag skall definitivt leta upp mer från denna producent!

4 kommentarer:

Vinös sa...

Det låter som att ni haft en trevlig kväll!

Vi fick smaka den där digestifen i somras hos GD Vajra och associerade då till Jägermeister. "Serve Ice Cold" :)

Clos de la Dioterie är en stor favorit hos oss. När den är för ung kan den kännas lite bråkig och grön men vid typ 10 års ålder och framåt är den fantastisk.

Niklas Jörgensen sa...

Visst är Chinato spännande! Har en flaska liggande av Borgognos Chinato och inväntar rätt tillfälle! någon ska luras ;-)

MMM sa...

Det var attans! Ni verkar ha full koll på Chinato - jag hade inte hört ens ett rykte om detta tidigare. Det var faktiskt riktigt gott - väl kylt och i små glas (17% alkohol)

fun blog sa...

One could learn so much about wine from your site! :)