fredag 10 oktober 2008

Chateau Bouscassé 2005

Efter två omhällningar och ett dygn i en halvfull flaska häller vi ånyo upp vinet i glasen till fredagsbiffen. Nu får jag säga HOLY SHIT en gång till på en vecka. Detta är ett helt extraordinärt vin - vad i hela världen har Brumont hällt i flaskan?

Vi dricker en helt utmärkt Stefano Accordini Valpolicella Superiore till vitlöksbelamrade lammracks - men när den urluftade Bouscassén kommer på bordet glöms allt om Veneto. Detta är verkligen definitionen av ett matvin med en spets av elegans. Jag vrålar 90+ poäng till detta 105 kr vin.

Rättelse 12/10: Vinet innehåller inte 100% Tannat - det är Bouscassé Vieille Vignes som gör det. Detta innehåller enligt SB: 65% Tannat, 25% Cabernet Sauvignon, 10% Cabernet Franc.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir jag extremt nyfiken på att testa en Bouscassé över några dagar! Det låter som om du haft en kanonupplevelse för 105 spänn...
/Fredrik

MMM sa...

Nu har jag ett extremt välvälligt Tannatfilter i min hjärna - men jag tvivlar på att någon kommer att bli besviken på detta vin.

Anonym sa...

Tanniner har jag inget emot. Ett av de första vinerna jag köpte för över 100kr för en massa år sedan var en Château Montus eftersom jag lockades av just detta.
/Fredrik

Miguel sa...

Från dag 1 till 2 och 3 utvecklas Bouscassé på ett otrolig sätt. Jag håller med.