söndag 23 november 2008

Guigal Crozes-Hermitage 2005

Plötsligt händer det! Inte bara i Trissreklamen utan även i det verkliga livet. Tonårssonen fäller ner toalettlocket, eller ICA Maxi säljer färska plockade duvor. Svärmor står för upptäckten, och länsar lagret på denna högst ovanliga delikatess bland ICA Maxis vanligtvis mediokra köttutbud.
Jag vet inte när jag åt duva senast, men det är säkerligen 10 år sen. Fågeln har det mörkaste och smakrikaste köttet av allt svenskt viltkött, och det krävs en kunnig tillagning och noggrant vinval för att få det perfekt. Svärmor bräserar fåglarna i timmavis, och resultatet är enastående. De är fulla av smak och härligt möra när vi hugger in på lördagskvällen.

Till detta dricker vi en Guigal Crozes-Hermitage 2005 . Guigal må ha en enorm produktion, men är likaväl självklar för titeln Kungen av Rhône. Detta vinet kommer från marker som Guigal har köpt upp från Domaine de Vallouit, som tidigare ägdes av en gammal racerförare som var bättre på att köra bil än att göra vin. Druvorna i detta vinet är således från egen odling, även om etiketten indikerar ett vin i negociant-serien:

Vinet är ovanligt tätt och har lite mer röda reflexer än motsvarande vin från Delas eller Graillot. Det är ingen större tvekan om att detta är ett Syrahvin, alla bekanta beståndsdelar finns där men det finns också en varmfruktigare och köttigare ton i doften.

Den varmare stilen går igen i smaken, där de bekanta björnbären blandas med lite varmare toner av hallon och jordgubb. Vitpepprigheten finns där men är nedtonad jämfört med t.ex Delas. Den varmare stilen framhäver den köttiga charkuteritonen, som passar ypperligt med viltsmaken. Eftersmaken stramar en del och visar att det nog kan finnas en del lagringspotential.

Ett vin i en helt annan stil än de Crozes som vi vanligtvis konfronteras med, men ändock ett riktigt bra exemplar från området. Det är säkerligen vinifierat med tanke på tidig konsumtion, som också indikeras av Guigals rekommendation "Drink now". Jag kan i alla fall inte tänka mej ett bättre vin för pengen till kvällens mat.

7 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Då sa du få ett tips! Försök få tag i mogen Barolo för det och duva är en underbar kombo!

MMM sa...

Just Barolo är en mkt svag sektor i min vinkällare, men jag skall definitivt testa nästa gång!

Nu ligger det ute en ny 1961 Lynch Bages till försäljning, men denna gång heter härtappningsfirman Carl W. Reffs. Har du koll på den?

Niklas Jörgensen sa...

Tyvärr inte! Finns bild?

MMM sa...

Ingen bild - och då sjunker mitt intresse. Ropade in ett gäng Poyferré 1996 istället (och svepte bort månadens vinbudget...)

Vintresserad sa...

Poyferre 1996 - "thats what my (St Julien) dreams are made of..."

Men tanken var faktiskt att kommentera Guigals Crozes. Vi drack 2003 i helgen och den var kalasgod! Så två år på rygg är nog bara bra för 2005an.

Niklas Jörgensen sa...

96 poyferre var underbart god 2000-2001! provade den då vid flertalet tillfällen unde min K&S-sejour! Hoppas du fick ett bra pris - 1996 är bredvid 86 mina favorit-cabbe år!

MMM sa...

Det låter utmärkt! Om jag bara fick ta med ett vin till en öde ö skulle det nog bli Poyferre från en god årgång.

Jag fick ge 500 DKK/flaska, vilket är ett normalpris på auktion (varken uppseendeväckande billigt eller dyrt). Med dagens urusla kronkurs blir det en slant, men det tror jag den är värd.