torsdag 25 december 2008

Graham's Six Grapes Port

Det är ingen överdrift att säga att Portvin är långt från mina kompetensområden - men när vi ikväll knäcker nötter och slaktar resterna av julcheddarn åker min enda, säger enda, flaska fram. Det är en flaska enkel Graham's Six Grapes Port som tas upp ur mörkret, och vi kan inte riktigt enas om hur gammal den är. Det är en gammal julklapp - och den borde ha legat i källaren i åtminstone tre år. Flaskan visar sej innehålla en större fällning som måste dekanteras bort. Fällningen ser ganska lustig ut - den består av helt perfekta små kvadrater - inget annat.



Vinet har en tydlig mognadston - som syns väldigt väl i Rieslingglasen (äger inga vettiga portvinsglas). Det är mycket njutbart, och eftersmaken klingar balanserat och distingerat. Jag skall inte ge mej in på ranking - den befinner sej trots allt i den låga änden av prestigeskalan. Men nog fanken är detta betydligt roligare än den Grådask som alltid uppstår vid gåsmiddagarna eller Allesverlorens grovhuggna syra. Till nötter och vår jul-bossanovaplatta blir det nästan löjligt mysigt!

(SB hävdar att den inte vinner på lagring, men jag tror denna kvällen bevisar motsatsen.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

(A): Vi verkar vara på samma portnivå. Öppnar sedan några år en flaska i juletid (och det är allt).

Öppnade själv samma port häromdagen (fast nyligen inköpt). Gott tycker jag och tänker göra som du säger, dvs köpa en flaska till och gömma några år så får vi se vad som händer...

Niklas Jörgensen sa...

Socker, frukt och hög alkohol. Nog borde Systembolaget veta att det är tämligen goda förutsättningar för lagring.

Precis som med vanlig standardskumpa så kan du också lagra enklare port med stor behållning!

Men du MMM; det är dags för dig börja köpa äldre Vintage Port i DK så du fårr uppleva port's storhet :-)

MMM sa...

Jag har varit rätt skeptisk till portvin tidigare - det passar till julcheddaren och en stilton (men hur ofta sitter man och kränger ost och en helflaska 22% vin...)

Men visst finns det något visst, och jag har fortfarande kvar upplevelsen av en stor lagrad vintageport. Det får bli mitt nyårslöfte!