onsdag 18 februari 2009

Juliusspital Würzburger Silvaner Kabinett 2007

Efter vår formidabla upplevelse av skummande hav och flintyxor i Juliusspitals enklare Riesling kabinett - skall vi ikväll för första gången prova årets Silvaner Kabinett 2007. När jag återvände till SB för att ladda upp med fler flaskor var alla Rieslingflaskorna slut så det blev istället en korg med silvanervarianten. Högt förtroende för producenten och sinande saldon gjorde att jag fick slå till osmakat.

Vi lagar till en Moules Marinière med thailändsk touch och öppnar vinet:


Det doftar väldigt bekant, men det tar ett tag innan hustrun slår till med den klockrena liknelsen: violpastiller! Den blommiga känslan i kombination med en honungstonen gör detta vinet inte helt olikt en bättre Chasselas. I doften då alltså. Smaken är något helt annat. Det är visserligen friskt och rent, men någonstans i mitten slår en träig tanninkänsla till och stannar upp smaken i en lite överdriven bitterhet. Eftersmaken känns en aning tom, vilket jag inte alls hade räknat med.

Vinet är ganska tufft helt enkelt, och det passar också bättre till mat än utan. Hur en träsmak kan hitta in i ett Frankenvin övergår mina vinkunskaper. Man får en känsla av att vinet har genomgått maceration - som det där udda Ca'Rugate-vinet vi provade i våras.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om detta. Doften är kanon men smaken är inte mitt i prick för min smak - och det är det första Juliusspitalvinet som jag tvekar inför. Återigen ett bevis för att man bör prova viner som man skall köpa flertal av...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vinet är för ungt. Ett högklassigt frankenvin behöver några år. Du kommer säkerligen att få glädje av dina flaskor längre fram.

Niklas Jörgensen sa...

Inte för att jag tror det ger träkänsla men Juliusspitals viner vilar på stora gamla träfat. Modell, minst 2000 liter. Vissa är uppåt 40-50 år men det finns yngre också. Inget är omöjligt du fått en tappning från ett något yngre fat??

Personligen rankar jag Sylvaner som vida överlägsen Riesling i Franken men ska erkänna jag inte provat denna än. Har dock en GG från Lump 2007 som nog snart blir avskruvad - allt i vetenskapens namn :-)

MMM sa...

Anonym> Jag hoppas det! Fast jag är lite orolig för den lägre koncentrationen. Vinet var inte alls dåligt - men jag har väldigt höga krav på Juliusspital...

Niklas> Där ser man, det visste jag inte att de använda gamla träfat. Ett av mina absolut bästa vitvinsminnen är från en Würzburger Stein GG Silvaner 2006 - och hoppet ner i kvalitet till denna flaskan kändes omotiverat stort. Jag såg 2005:or av Lump på SB nyligen - och köpte det som fanns. Jag skall lusläsa ditt omdöme när det kommer av 2007:an - som dessutom släpps den 1:e mars om jag minns rätt.

Niklas Jörgensen sa...

Stämmer. Fick en från Tyskland för ett par månader sedan men det har bara inte blivit av...

Lump är ett av mina favoritlägen. Elegans! För övrigt är bolagets pris på 07:an mkt bra!