onsdag 1 april 2009

Chateau Poujeaux 2004

Några ryggbiffar, en nyslagen örtmajonnäs, lite frittar. Bordeaux. Står och velar i källaren, men den där Chateau Poujeaux 2004 som vi provade för inte så länge sedan känns som ett lagom ambitiöst val.

Och visst funkar det utmärkt! Vinet är precis lika charmigt som sist och väldigt typisk för en lättare cabernet-Bordeaux. Det är cassis, ceder, friska syror, lite rostad ek på det och lite sträva cru bourgeois tanniner. Som gjort för maten.

Men då händer det som får hela min Moulis-en-Medoc värld att falla samman. Vi tar upp gamla rester av den Pontet Canet 2002 som aldrig avslutades i fredags. Drygt ett glas kvar. Och plötsligt framstår Poujeaux som synnerligen enkelt. Det är ett vin som går i minst ett par klasser högre upp i läroverkssystemet. För det första är koncentrationen betydligt högre, för det andra är tanninerna som sammet, för det tredje finns det en rymd och klasskänsla som tyvärr saknas i Poujeaux. Det är lite smärtsamt att se misshandeln pågå - speciellt eftersom Poujeaux är ett vin som konsumerats i stora mängder i vårt hem under åren.


Några reflektioner: Parker framhärdar att Poujeaux är det bättre vinet med 90 poäng mot 88 för Pontet Canet. Det är tveksamt att kalla det en professionell bedömning. Iofs gör det att priserna är mycket förmånliga för Pontet Canet 2002 (och när jag tittar i kassaboken visar det sej att jag gett runt 170 DKK för både Poujeaux och Pontet Canet). Som ni alla vet gäller den prisjämförelsen knappast för senare årgångar...

Kanske det var lite styggt att ställa Poujeaux mot en så tuff kamrat - och så länge vi inte hade någon referens var alla väldigt nöjda. Hjärnan har ingen absolut kvalitetsmätare inbyggd, det visade sej klart ännu en gång. Inte ens Parkers.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara att hålla med Pontet C har ryckt upp sig betydligt de senaste 10 åren. På 70 och 80 talet var slottet mediokert men nu är det oftast riktigt bra men tyvärr har prislappen också stigit.

Niklas Jörgensen sa...

Fast vi talar om en uppryckning i klass med de bästa superseconds-vinera så priset är ok. Hellre tre flaskor Pontet C än en Leoville las Cases!

MMM sa...

Vad jag förstår ligger slottet granne med Mouton, så visst borde det finnas förutsättningar!

Finns det något år som man kan räkna som brytpunkten för Pontet Canet? Någon som vet när den våldsamma förbättringen började?

Vintresserad sa...

Kul att läsa att P-C 02 var så bra. Tror det finns ngn flaska i förrådet...
Ang uppryckningen - min känsla är att 1995 började det, men att 2000 är markant bättre, och sedan är 2001 o 2002 klart bra (särskilt givet förutsättningarna). 2003 vet ej. 2004 lär ju vara mkt bra och 2005! Borde vertikalprovas...

Anonym sa...

(A): Äldsta PC jag har provat är 1998 (tidigare i år). I min värld riktigt riktigt bra. Kan funka med Vintresserads teori om andra halvan av 90-talet.

Fick relativt nyligen hem en sex-pack Poujeaux -04 från Tryffelsvinet. Hade tänkt ta första flaskan till helgen. Låter som att man få akta sig för vad man ställer tillsammans. Har verkligen sett fram emot detta vin och är övertygad om att det kommer att leverera.

Anonym sa...

Jag drack Pontet C 1995 för en tid sedan köpt i danmark för ca 200 kr förmodligen 1998. Den var mycket bra men långt ifrån mogen. Fortfarande kraftig med lite opolerade tanniner. Jag håller med att slottets uppryckning började i mitten på 1990 talet. Tidigare årgångar skall man nogrannt kolla.Jag vet inte om jag håller med att vinet ännu kan jämnföras med "superseconds" men det kanske kommer. I vilket fall är det nu ett riktigt bra vin. Återigen visar det sig att 2002 är en underskattad årgång, precis som 2004.

Lascases sa...

Bettane & Desseauve rankade i sin Le Grand Guide des Vins de France Pontet Canet tillsammans med Mouton Rotschild, Margaux och Ducru Beaucaillou som de 4 bästa vinerna i årgång 2005. F.n. är slottet i klart bättre form än t.ex. Pichon Lalande som ju fortfarande räknas till "superseconds".

Sofia sa...

Mm, det lät gott, både maten och vinet!

Jag tänkte tipsa om en ny sajt med massor av bra information om vin, och en jättebra film där man kan lära sig hur man provar vin! raimat.se

Anonym sa...

LasCases ! Jag håller med dig att Pichon LaLande har ramlat utför och det snabbt, knappast en supersecond. Pichon Baron däremot håller ställningarna och även de olika "Leovillarna"

MMM sa...

Anonym> Poujeaux 2004 är absolut inget dåligt vin - t.o.m väldigt bra för priset. Den hade bara lite otur att hamna bredvid 2e cru kvalitet. Du kommer att ha mycket glädje av ditt sexpack (går f.ö. bra att öppna redan nu - men kommer säkert att bli ännu bättre om några år).

Jag har någon PC 1996, som jag aldrig provat - annars är det mest 2000-tal. Det säljs 1997 på HJ Hansen för en låg penning (250?) - sågad av Parker men tydligen bra enligt "riktiga användare".

Sofia> Nu vet jag att jag skall hålla i glasfoten och inte i kupan när jag provar vin ;-)

Anonym sa...

Någon som har provat Poujeaux 05? Såg i Livets Goda att Andreas Larsson, trots att ha provat från två olika flaskor, funderade på om det var något "fel" på vinet...

Dagspriset på 256 kronor är ju lockande, men om man inte lyckats i den annars så bra årgången så kan ju pengarna med fördel läggas på annat...