söndag 19 april 2009

Partaj

10 gäster - hög stämning.

Fördrink: Ett Kronstam/Larsson vin som jag köpte på chans. Detta vin har Allt Om Vin gubbarna tjatat in från beställningssortimentet, helt på egen hand om man får tro deras tidning. Vinet är en Cremant d'Alsace Rosé från Bestheim. 88 kr kändes lagom ambitiöst, och det går ett antal flaskor då kocken (jag) har missat lite i tidsplaneringen. Vinet har en färg som liknar rökt lax - men är helt lysande för priset. Det är bara att buga för Kronstam denna gången. Visst, det är lite bagatellartat men det finns en tydlig Alsacekänsla och den lilla restsötman fungerar utmärkt med den höga syran. Måste ligga bra till för "bäst under 100-lappen".

Förrätt: Pilgrimmsmusslor med pinjenötter och ruccolasallad. Här blir gästerna utsatta för ännu ett oprovat vin: Menetou-Salon 2007 från Les Thureaux. Vinet som fick Sydsvenskans vinjournalist att ta till Glenn Hysén-klass. Nja, det får väl godkänt men jag kommer knappast att köpa detta igen. Tydlig Sauvignon Blanc med mycket krusbär, en del fetma och total frånvaro av kalkstensinfluenser. Lite väl mycket tuttifrutti för min smak. Jag inser att jag var lite hård mot Les Baronnes - för det vinet är sisådär 100 gånger bättre än detta.

Huvudrätt: Helstekt oxfilé med madeirasås, kryddsmör och sockerärter. Dags för Rocca Guicciarda 2006 att ta scenen i besittning. Jisses vad jag gillar detta vinet nu! Smaknotiserna stämmer väl från förra posten, men jag är nog ännu mer förtjust ikväll. Extremt orutinerat fyller jag på lite efterhand, innan gästerna har druckit ur. Flaska 2 är nämligen svårt korkskadad - och det slutar med att vi får hälla ur och diska alla glasen. I med flaska 3, som är perfekt. Flaska 4 är sen också helt odrickbar - och då får det vara bra med Rocca för ikväll. Har jag haft en extrem otur, eller är det problem med korkarna i denna sändningen? Det statistiska signifikansen är inte tillräcklig att bestämma vilket.

Huvudrätten övergår i allmänt vinpimplande - och en salig blandning av flaskor åker upp från källaren. Bland annat Le Volte 2007, La Tour de By 2004, MontGras Riserva 2006, Domaine Les Goubert 2001 och Santa Duc Les Plans 2006. En del gäster har nog en cuvée av alla viner när kvällen är slut. Le Volte har nog tagit sej i kragen en del, men är förvånansvärt tunt och menlöst. Vaniljen finns kvar men är inte så dominerande som igår - så vinet får väl betyget drickbart i alla fall. La Tour de By smakar mindre järnrör än igår, men har å andra sidan en övermogen fikonton som inte är så kul. MontGras är förvånansvärt bra, i alla fall som pimpelvin - medans Les Plans tyvärr inte alls håller stilen jämfört med förra smakprovet.

Nej, kvällens vin var utan tvekan Rocca Guicciarda 2006 -i den friska versionen. Idag röstar jag dock på en iskall Coca-Cola.

Inga kommentarer: