tisdag 20 oktober 2009

Censur på tåg

En av bloggens agenter är ute och åker X2000 idag - och inom kort kommer en uppdaterad lista över vilka vinsajter som blockeras av SJ's nätfilter.

Vi fick nyss ett meddelande från SJ (se kommentarstråden). Det är rätt otroligt att ett inlägg på en liten vinblogg kan sprida sej till SJ på mindre än ett dygn - men så var fallet. Allt skall vara fixat nu och det skall vara fritt fram att surfa på vinsajter - även på svenska tåg. Väldigt snabbt jobbat får jag säga! Jag väntar dock på svar från Travkungen som skall sitta på ett tåg från Göteborg i detta ögonblick.

Hej Alla! Jag jobbar på SJ Affärsutveckling och är ansvarig för tjänsten Internet Ombord. Jag fick nys om ert bloggande och era problem att nå sajter och hoppas kunna bidra direkt här i bloggen. Vi vill inte spärra några sajter och jag kände inte till problemet förrän ni hittade det. Nu har vi konstaterat att när vi bytte brandvägg i förra veckan, så halkade ett förinställt värde med, vilket med automatik spärrar en del sajter. En miss från vår sida som vi är ledsna för, som åtgärdades precis nyss - tack vare er input! Tack!/Med förhoppning att ni kan fortsätta blogga om viner och annat av intresse/ Johan von Porat

Uppdatering 23.00 - Travkungen bekräftar att alla sidor om vin, tobak och spel nu fungerar. A small step for man...

13 kommentarer:

Ulrik sa...

AAAargh!!!!!

MMM sa...

Unibet, Philip Morris och Pirelli (ni vet däcksfabrikanten som har ett lite mysig kalender) gick inte heller.

Däremot gick norml punkt com bra, en sida som vill legalisera marijuana. Får väl tolka det som att SJ stödjer deras sak.

Ingvar Johansson sa...

Intressant. Om nu SJ stöder normls sak så skulle ju det kunna förklara ett och annat.

Red Scream sa...

Hahahaha! Så fel det alltid blir när man ska vara politiskt korrekt.

Kayaker sa...

Har du anmält SJ?

Förutom att anmäla dem så kan man ju tipsa diverse medier.

Jag förutsätter att BGKs vinspalt och Bornicon&Salming funkade...

Martin W sa...

(Från X2000 norr om Uppsala)

Men det här var ju nästan roligt.

Märkligt bara att jag just hittade både starköl (fulöl) och vin i restaurangvagnen (eller vad man nu ska kalla den?).
Eller att jag faktiskt kom in på bloggen din!

MMM sa...

Kan du komma in på cellartracker t.ex?

Daddy-T sa...

Komiskt men samtidigt lite löjligt. Kände mig tvungen att gå in på SJs hemsida och läsa deras policydokument, men hittade inget om alkohol. Man skall åtminstone vara lyhörda för kundernas krav och förväntningar får man veta. Det kan ju knappast vara styrelseordförande Adehlson som drivit igenom det hela.

MMM sa...

Skumt med min blogg, men man får kanske anta att det där filtret fiskar efter olika kriterier. Kanske Brezjnev gjorde sidan mer accepterad ;-). Eller så var det knas med hela filtret under gårdagen. Något skumt är det. Ingen av er som skall ut och åka X2000 snart som kan kolla vilka sidor som är permanent portade?

Anonym sa...

Hej Alla!

Jag jobbar på SJ Affärsutveckling och är ansvarig för tjänsten Internet Ombord. Jag fick nys om ert bloggande och era problem att nå sajter och hoppas kunna bidra direkt här i bloggen.

Vi vill inte spärra några sajter och jag kände inte till problemet förrän ni hittade det. Nu har vi konstaterat att när vi bytte brandvägg i förra veckan, så halkade ett förinställt värde med, vilket med automatik spärrar en del sajter. En miss från vår sida som vi är ledsna för, som åtgärdades precis nyss - tack vare er input! Tack!
/Med förhoppning att ni kan fortsätta blogga om viner och annat av intresse/ Johan von Porat

MMM sa...

Hej Johan,

Tack för ditt svar! Det var ju verkligen snabbt jobbat. mvh/Mattias

Anonym sa...

Det var nog bara ett...signalfel.

Italienska viner sa...

Wow, imponerande handlingskraft.
Jag som satt och filade på en smädning - lange nase på mig.

/Patrik