lördag 21 november 2009

En tryffelfredag

Snacka om kundservice! Gotlandstryfflel missade sin leverans med ett par dagar, och levererade sedan ett gigantiskt paket helt gratis som kompensation. Golfbollar torde vara mindre i diameter. I alla fall de jag försöker få ner filtmattans gömslen:

Vi hyvlar tryffel på allt, men gör inte ens slut på en av tryfflarna. Smaken är väldigt mild, betydligt mildare än de svarta tryfflar vi har smakat från Perigord eller Piemonte. Det krävs mycket för att få igenom tryffelsmaken, och mina väldigt höga förväntningar på svensk tryffel uppnås kanske inte helt. Vi fattar efter ett tag att en viss uppvärmning ökar upplevelsen. Detta med egenhyvlad tryffel är helt nytt för oss. Resterna ligger nu i en påse med arborioris för morgondagen. (lördags morgon - vilken äggröra!)

En helt makalöst mör rostbiff med tryffelsnö agerar blindprovningsledare:



Sällan har tre viner varit så separerade i kvalitet. Det överlägset bästa vinet ikväll är Haut-Carles 2004. På sätt och vis mer lik en bra Côte-Rôtie än en Bordeaux. Lite mint och torrt gräs i doften - fullmatad smak som en städad aussie-shiraz med smatterband - stram torr eftersmak. Mycket mycket bra - och outstanding ikväll (91 p). Ett riktigt tuggigt oxköttvin!

Tvåan kommer i två flaskor. Första flaskan av Sociando-Mallet 2001 är så där smygkorkad att jag inte riktigt kan uppfatta mer än att vinet är trist. När Doktorn ger diagnosen känns det mer uppenbart. Flaska 2 är bättre men jag är fortfarande kritisk till denna RP 93p. En våldsamt massa ek gör ett dåligt försök att täcka över ett ihåligt vin. En väldigt torr och tanninrik avslutning. Doften är fin-Bordeaux, smaken är Seguin (85 p). Kan vara en av advokatens mest felsatta poäng?

Allt är relativt, och jag vill be om ursäkt för att jag har gett kvällens trea ett 90-poängs betyg en gång i tiden. Chateau Bouscassé 2005 må vara billigast ikväll, men mot de andra vinerna är det bara vaniljsocker och tråksötma. Vad hände med bandidostanninerna? Detta vinet borde slå alla på käften ikväll, med det är tydligt att Bouscassé har ändrat inriktning de senaste åren. (82 p).

4 kommentarer:

Red Scream sa...

Så då, till den eviga Pepsifrågan, färsk tryffel vis-a-vis industrioljan? :-)

MMM sa...

Det känns som att det är två fullständigt skilda produkter. Vill man ha en stark genomträngade smak, kör på oljan.

Den finstämda smaken av färsk tryffel är nog något som man delvis måste lära sej att tycka om. Inte för att det tar mer än en halvtimme, men det var inte kärlek vid första ögonkastet. Nu på morgonen gjorde jag en äggröra med hyvlad tryffel på. Oj oj oj! Jag är fast.

Anders Öhman sa...

Tycker Bouscassé och Brumonts viner i allmänhet är grymt överskattade i Sverige.
Tyvärr dominerar dessa utbudet och släpper inte fram pärlorna från området.

MMM sa...

Det känns som Brumont är något man skall igenom i sitt vinintresse. Jag har alltif varit svag för hans viner, men jag vet inte riktigt om det är min gom som har utvecklats eller hans viner som strömlinjeformats. Fick nästan BiB vibbar i jämförelse med de andra vinerna. Öppnar jag Madiran vill jag ha besk Tannat!