lördag 5 december 2009

Viña Tondonia Gran Reserva 1985

Att säga att gammelrioja är bortglömt i bloggvärlden och i min vinkällare är ingen överdrift. Det är så illa att jag inte vet hur det smakar ens. Jag som brukar klaga på överdriven fathantering får mitt lystmäte ikväll - här snackar vi 10 år på ekfat - inte 10 månader. Dessutom på amerikanska vaniljfat.


Viña Tondonia Gran Reserva 1985 kommer med guldnät som sej bör, och med ett fläckftitt yttre. Enligt vinbutiken i Edinburgh hade den nyligen släppts på marknaden, och måste ha blivit etiketterad precis innan skeppning. Endast c:a 1000 lådor görs av Gran Reserva - och endast i c:a tre årgångar per decennium. 1985 var ett sådant "bra år", men skall enligt tabellerna inte vara någon direkt legendarisk årgång.

Vinet ser ut som en lätt Pinot Noir med en bred tegelfärgad kant. Det doftar solmogna jordgubbar, lite fernissa, en aning apelsinskal och tobaksrök. Ingen vanillin eller dill. Klart Bourgogneinfluerad smak, med en frisk syra som stadgar upp vinet. Väldigt komplext vin! Som en hypotetisk blandning av Camille Giroud och Aldo Conterno? Utvecklingen i glaset är häpnadsväckande. Efter en timme i karaffen kickar vinet igång och blir helt magiskt -för att två timmar senare sakta dö till ett syraskelett. Som matvin är det formidabelt med sin låga alkohol (12%) och friska syra - och poängen måste bli outstanding (91 p)

Jag visste ingenting om denna typ av vin före i afton, och jag måste säga att jag blev lite smygförälskad. Det känns ganska bortglömt i den enorma vinfloden, och förtjänar definitivt ett hyllplan en trappa ner.

7 kommentarer:

Holger sa...

Låter underbart... Jag har druckit ett par Tondonior av varierande ålder och känner igen din fina beskrivning. Lättheten och elegensen är slående! Är lite sorgsen äver att de är så svåra att få tag på här i Sverige, får väl åka till Edinburgh kanske!

Niklas Jörgensen sa...

Med jämna mellanrum kommer dessa cravings efter gammalrioja och då är denna utan tvekan med på listan! Andra som aspirerar på inköp är Prado Eneas GR, CUNE's GR, La Rioja Alta's GR och givetvis Murrieta...

När det är bra är det riktigt j-a bra!

MVH

Niklas

Anonym sa...

Vinerna från Vina Tondonia fanns på
bolaget under några sommar månader 2008. Köpte själv Grand Reserva 1976, 1981 och 1985. Alla var riktigt bra och numera uppdruckna. Alla hade nya etiketter och den gula tråden. Samtliga viner var vitala. Jag håller med dig att Bourgogne är inte långt borta. 1985
kostade 450 kr. 1981, 525 kr och 1976, 675 kr. Man kan bara hoppas på ett nytt släpp./Höganäs

MMM sa...

Hej alla! Jag visst inte att det fanns fler som är svaga för detta!

Svårt att få tag på som ni sa - inte en enda flaska i hela Danmark, ingen på SB. Aldrig till salu på auktion eller på vinbanken.dk. Tack för tipset på andra producenter, Niklas!

Jag satt och tänkte efteråt att det vinet var som gjort för en introvert regnig höstkväll med en rejäl biff. Matvin utan alkoholmuskler och Parkeraspirationer. Slow food fast vin.

Anonym sa...

Jag håller med dig MMM här är det finess inget uppumpat fruktdrivet vin här inte. Slow Wine javisst.
Deras vinkällare lär vara en upplevelse. Har aldrig själv varit där men hört historier om spindelväv och medeltida källare.
Hoppas att SB plockar in ett nytt gäng. Deras vita 1981 dracks på en provning för ca 1 år sedan. Fenomenal!!. Vina Tondonia gör verkligen viner som kan lagras och dessutom bli bättre (inte bara överleva)./Höganäs

Anonym sa...

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=98611&Butik=0&SokStrangar=

Nästa? :)

MMM sa...

Nja... Det låter riskfyllt med en vit Rioja från 1976 för nästan 700 spänn. Kanske någon gång längre ner på vägen när jag fullt ut har lärt mej att uppskatta oxiderade vitviner. För visst lär den vara mer lik sherry än vin?