torsdag 25 februari 2010

Blint i "Bordeaux"

Två glas. Okänt innehåll. Tung åldrad vinkällare under köksgolvet. Så är förutsättningarna när vi checkar in på kvällens provning och sociala samkväm med Doktorn. Barnen ritar på väggarna och äter pusselbitar när vi doftar i glasmynningarna.

Glas 1: Symfoniskt, rent och klart. En hint av ceder och jasmin. Cassis. Känns moget men inte speciellt gammalt. Smakar helt otroligt rent och elegant med silkestanniner, cassisfrukt och plommon. Jag drar till direkt med Leoville Las Cases 1990, men får huvudskakningar tillbaka. Helt säkert Bordeaux, och högst troligen St Julien. Fast detta är min själ bättre än Las Cases 1990...(96 p)

Glas 2: En helt annan uppenbarelse. Hemligare doft, lite mer torkad frukt och en aning katrinplommon. Varmare känsla - högre alkohol? Också ett fantastiskt vin men mina blickar faller helt klart på glas 1. (92p)

Jag kan inte säga annat än väl lagrad Bordeaux, men då lägger Doktorn in chanskortet och säger att ett av vinerna inte är franskt. Då är det inte svårt att lägga vinet från utomsocknes i glas 2, men det är helt fel.

För Las Cases flaskan är nämligen från USA. Dominus Estate 1992. Vinet i det glas som jag gissade var utomsocknes är Chateau Palmer 1989. USA är mer franskt än Bordeaux ikväll.

Två otroliga viner och hatten av för Dominus. Kan vara mitt livs bästa "Bordeaux".

3 kommentarer:

Håkan sa...

Välkommen i klubben "vi som blint satt Dominus i Bordeaux". Fantastiskt vin och 92an är en av favoriterna.

Birk sa...

Vad kul, fick chansen att prova en dominus 87a för ett par år sedan, sagolik vad jag minns (ganska blöt kväll...;) och otroligt vid liv trots 20 år på nacken.

MMM sa...

Det verkar vara minst lika bra lagringskapacitet i jänkarnas Bordeaux, som i originalet. Enastående!