tisdag 21 september 2010

Batchprovning Argiano 2004


Så var det äntligen dags för en djupare titt på fenomenet Argiano Brunello di Montalcino 2004. Jag har ju stuckit ut hakan och påstått att den batch som säljs av Philipson Wine omöjligt kan vara samma vin som fick Vaynerchuck att utbrista "Brings the Thunder" och Wine Spectator att dela ut hela 94 poäng. Jag har fått en del medhåll av andra provare på Cellartracker som också verkar helt oförstående för vad som faktiskt finns i de danska flaskorna. Något som också sticker ut är det enormt låga pris som detta vin har hos Philipson. Årgång 2005 finns nu att köpa för 129.95 DKK, även om jag betalade 169.95 DKK för 2004:an. Detta kan jämföras med de 40 Euro som jag fick betala för den udda flaskan i denna provning.


Två flaskor från Philipson Wine (batch L8 218) och en flaska från en tysk vinhandel (batch L8 219) täcks med aluminiumfolie och märks 1-3 av mej. Doktorn använder sedan en tärning för att placera vinerna i glasen. Alla tre provare vet precis vad som gäller - vilket av dessa tre glas är bäst!

De tre glasen är ytterst lika i alla avseenden, och eventuella skillnader är nog mer av det självsuggestiva slaget. Jag upplever vinet i glas två som en aning fylligare och mer komplext, men när vi sprättar kuverten visar det sej att alla tre glas har fått en röst var. Det är således ingen skillnad på Argiano Brunello di Montalcino 2004 från batch L8 218 och L8 219.

Är det dags att äta upp hatten? Vi diskuterar vinet och vi upplever alla att det är ovanligt tunt för en Brunello. Det finns väldigt lite av Brunellokaraktär överhuvudtaget. Eftersmaken klockar in på några enstaka sekunder. Det är lite bättre än att kallas skitvin men mer än 85 poäng måste vara svårt att hitta. Om man läser Wine Spectators bedömning hittar man ord som "fullbodied" och "long delicious finish", som känns helt malplacerade.

Det ser ut som den amerikanska marknaden har fått batch L8 217 (se Cellartracker), vilket skulle kunna vara den första batchen av Argianos 2004:a. Man behöver inte vara alltför paranoid för att inse fördelen med att skicka det bästa vinet just till USA. Men innan jag börjar insinuera mer måste jag nog försöka få tag på en dylik flaska, om jag orkar dra mer i detta. Någon som vet vilken batch som såldes på Systembolaget?

Vi tittar i alla fall på varandra efter provningen - skall vi ägna resten av denna kväll åt att dricka tre flaskor av detta vin? Knappast. Det blev i alla fall en bra köttgryta dagen efter.

3 kommentarer:

Mr J sa...

Ett utmärkt exempel på upplysande konsumentjournalistik! Jag tackar och undviker denna årgång från en producent som jag uppskattat mycket när det gäller 2001:an. Kan problematiken ha att göra med Brunellogate? Jag vill erinra mig att Argiano var en av producenterna som valde att undvika trubbel med de rättsvårdande myndigheterna genom att helt enkelt deklassificera -03:an.

Peer sa...

Bra grävt!

Jag vågar inte säga vilken batch som såldes på Systembolaget, men de flaskor vi köpte via privatimport strax efter att de ordinarie tagit slut var L8 214. Har bara testat en och den var riktigt bra.

MMM sa...

Tackar, även om vi inte blev mycket klokare av detta. Jag hade ju hoppats på en tydlig skillnad.

Så det finns batchnummer ända ner till L8 214! Om någon bloggare (t.ex Peer) har tillgång till denna batch skickar jag gärna en flaska av min batch (utan någon kostnad).