söndag 28 november 2010

Gammalt vin och lite Chateauneuf

Denna helgen har vi rört oss i axeln mellan södra Rhône och Bourgogne. Lärdomen är att det är väldigt ofta man placerar andra viner i Bourgogne, men väldigt sällan man placerar Bourgogner någon annanstans.

Chateau Simone 2004 placerar man dock knappast i Bourgogne. Detta vin från södraste Rhône innehåller en salig blandning av druvor, men mest clairette (>55%). Ingen malolaktisk fermentering och lång lagring på använda ekfat. Tyvärr är vinet väldigt åldrat och ser ut som äppeljuice i glaset. Dock känns det inte oxiderat, och det har en intressant själ av grapefrukt, mjuka honungstabletter, lite emser och mandelolja. Lite uttorkat men klart njutbart, blir också bättre med luft. Trots att det inte var meningen att det skulle smaka så här får det godkänt (85 p). Jag börjar dock undra vad felprocenten är på de viner jag köper från Theis Vines restsalgs/tilbudslista?


Louis Jadot Gevrey-Chambertin Lavaux Saint-Jacques 2001 är inköpt på Vinoble i Köpenhamn (inte andrahandsdelen). De har massor med Jadotviner från 2001 (ex-chateau) på rea. Denna butelj kostar 299 DKK, att jämföra med 639 kr för motsvarande på SB. 2001 var ju ingen större succé i Bourgogne, men inte så förfärligt illa heller -speciellt inte i de norra delarna. Det känns som detta viner står på sin absoluta topp, och jag är faktiskt väldigt nöjd för en gångs skull. Mogen kant i ett ganska mörkt vin. Kristallren mörk körsbärsfrukt som jag associerar till Simon Bize. Skall man ha någon liten anmärkning är att detta är som en riktigt bra Savigny-Les Beaune, mer än en duglig Gevrey-Chambertin (90 p).

Louis Remy Clos de la Roche 1970 var en lottsedel jag köpte på auktion för 200 kr. Vem Louis Remy var har jag ingen aning om, och 1970 var ingen årgång som gick till historien i Bourgogne. Höga odds = lågt pris. Men det finns liv i vinet! Helt fantastisk mjuk supermogen doft. Superfriska kalla hallon och lite läder. Smaken är nära att packa ihop och gå hem, men det finns en liten söt hallonpastill i varje sipp. Vi dricker inte ur flaskan, men det var kul att träffas i alla fall (får respektera åldringen med att avvara poängen).

Chateau La Nerthe Cuvée des Cadettes 2000 är en kolsvart dryck i jämförelse, även om åldrandeprocessen är i full gång. Jag hade väldigt höga förhoppningar på denna flaskan, men jag känner samma som den förra gången jag provade Cuvée des Cadettes. Det finns någon dammigt och inte helt fräscht över hela uppenbarelsen. Antydan till oxidation, som jag tror har funnits i detta vinet från start. Det är ändå gott i sin rustika, gammeldags stil men jag dricker hellre Charvin eller Vieux Donjon från samma årgång (86 p). Eller varför inte den vanliga La Nerthe.

Le Clos du Caillou Chateauneuf-du-Pape Reserve 1999 är en lite intressant observation. Detta vinet, har jag förstått, var en av de första Chateauneuferna som gjordes i den mörka, extrema likörstil som verkar tilltala Parker extra mycket. Men hur åldras dessa egentligen? Direkt när korken är dragen är det alldeles för mycket "körsbär i likör" för min smak. Har det egentligen hänt någonting på 11 år? Sen händer något mycket märkligt. Vinet tvärdör på 20 minuter och kvar finns bara en grynig soppa med lite oxiderad doft. Framtiden ser inte enbart ljus ut för den nya Chateaneufstilen, baserat på denna enskilda observation. Sen är det kanske inte ett självändamål att ett vin skall tåla lagring i 20 år. Problemet är att jag tycker det smakar illa även från start.
.

4 kommentarer:

Birk sa...

Intressant att läsa, framförallt om CDP 1999 o att den dog på 20 minuter - ska bli intressant o se vad parker-hajpen gör med området på lite sikt. Att gå från lagringsdugliga, klassiska viner till "fruktbomber" (om det är det som händer?) kan ju bli förödande. På tal om området - visst tillhör Ch Simone Provence o inte södra Rhône (AC Palette)?

MMM sa...

Hej Birk,

Helt korrekt, Palette tillhör Provence. Tydligen en av Frankrikes minsta AOC.

Ingen vet hur dessa superkoncentrerade och spritiga Ch9er blir av lagring, de har ju aldrig gjorts tidigare. Men att de skall gå från hur de ser ut idag till något mjukt och harmoniskt är svårt att se.

Intressant att läsa Mina Vinares inlägg om Clos Sainte Jean (som nog får anses som det värsta exemplet på överdriven Ch9, annars är det en ganska glidande skala mellan ytterligheterna Beaucastel och Deus Ex Machina). Tydligen dricker de själva inte sitt eget vin, utom möjligen som en avec efter maten. Ni hör ju själva hur det låter.

Laffen sa...

Hej MMM,

Så du är på "såga-Parker-och-C9P"-humör nu igen...*skratt*
Jaja, diskussionen om Parker har vi ju haft förrut, men jag måste bara få kommentera ditt påstående om Clos Saint Jean som "värsta exemplet på överdriven C9P". Vad menar du med detta? Samma som att Ch Latour skulle vara "värsta exemplet på överdriven Médoc", eller? Må vara att du inte gillar denna typ av vin, men att försöka göra intryck att Clos Saint Jeans viner skulle vara utryck för någon slags "Parkeriserad stil" (vad som nu menas med det, karl'n lopvprisar ju Ch Latour också) blir bara löjligt. Mitt råd är: sluta att läsa och hänvisa till Parker om du nu är så oense med honom!

/Laffen

ryska tjejer sa...

Jag lärde mig många intressanta saker. Tack för info.
Jag vill önska dig en riktigt God Jul.